سنڌيءَ ۾ ٻارن لاءِ شاعري-مختصر جائزو (1926ع __ 2022ع)
(A Brief Review of Sindhi Poetry for children)
اياز گل
Abstract
IN every society of the world, along with the physical upbringing of children, their mental training is also taken special care. In order to consider children’s mental development and training, special attention is paid to creation of literature in each Language and special efforts are taken for it’s promotion and improvement.
All nations in the world, who have realized the importance of children’s Literature have paid attention to its development. The Literature of other Language have also become rich and wide. Although children’s Literature seems simple in terms of it’s content, but its importance is never less than other Literature, because children’s Literature plays a big role in developing their personality.
The beginning of children’s Literature in Sindhi was from the period of British. The Series of children’s books and writings in Sindhi are found sufficiently, and it continues even today in different ways, including text books, translations and creation.
Sindhi poets also played an important role in meeting the lack of children’s literature. In this respect daily newspapers, monthly magazines, such institutions along with social organizations also played their role, particularly in poetry. In this overview, the literary work, specially in Children’s poetry is focussed in this article.
Keywords: Sindhi Children, Poetry, Literary Institutes & orgnanizations, Children’s Literature, Fables, Fairy Tales.
عام چَوڻي آهي ته ’ٻارُ آئيندي جو اَبو آهي!‘ ٻين لفظن ۾ ٻارُ نه رُڳو خوشحال آئيندي جي علامت آهي، پر هُو انسان ۽ ڪائنات جي بقاءَ جي علامت پڻ آهي. هاڻي جي انسان پاڻ کي ۽ پنھنجي چوڌاري ڦھليل رنگن ۽ رُوپن کي سلامت رکڻ جو خواهشمند آهي ته کيس ’ٻارَ‘ جي سُکَ ۽ سلامتيءَ لاءِ هر قسم جا جتن ڪرڻا پوندا. ٻارُ جيئن ته اسان جو آئيندو آهي، ان لاءِ سندس جيونَ جي جهولَ ۾ اسان جيڪي وجهنداسين، اڳتي هلي اُهوئي اسان کي موٽي مِلندو، پوءِ اُهي گُلَ هجن يا ڪنڊا، مُرڪَ هجي يا لُڙڪ، ساوَڪ هجي يا سوڪَھڙو!
مشھور انگريزي اديبُ ۽ شاعرُ ورڊس وَرٿ (wordsworth) چيو آهي ته:
”ٻارُ انسان جو ابو آهي! ٻار، سڌو جنت مان اچي ٿو، هُو پاڻ سان گڏ سُڪون، خوشي، ايمانداري، نيڪي ۽ پيارُ کڻي اَچي ٿو. ٻارَ جي دل، ماڪَ ڦُڙي وانگر شفاف ۽ پاڪ آهي.“ (1)
ان ڪري، اسان کي پنھنجي ٻارن جي شفاف ۽ پاڪ دِليُن ۽ ذهنن تي صحيح تربيت ۽ تعليم وسيلي اهڙا نقش چِٽڻ گُهرجن، جيئن اڳتي هلي اُهي پنھنجي ۽ انسان جي آئيندي سنوارڻ ۾ ڀرپور ڪردار ادا ڪري سگهن. مستقبل جي نئين، ڪارائتي ۽ صحتمند انسان پئدا ڪرڻ لاءِ ٻارن کي بھتر تربيت، تعليم، وِندُر ۽ ادب پئدا ڪري ڏيڻ جي وڏي ضرورت آهي. ٻارن جي جسماني ۽ ذهني تربيت ۽ واڌاري لاءِ گهر، اسڪول، رانديُن جا ميدانَ ۽ لائبريريون اهم ادارا آهن. گهرَ ۾ ٻارَ، ماءُ ۽ پيءُ جي تربيت هيٺ رهي، اُٿي ويٺي جا آداب سِکندا آهن، اسڪول ۾ علم ۽ ذهانتَ حاصل ڪندا آهن، رانديُن جي ميدانَ ۾ جسماني سگهَه ۽ تازگي حاصل ڪرڻ سان گڏُ تنظيمي گُڻ به سِکندا آهن. هڪ جيڏن سان لاڳاپا ۽ دوستيون وڌائيندا آهن، پر ادب جو مطالعو ۽ لائبريريُن جو اڀياس، ٻارَ ۾ آزاد سوچون ۽ خيال پيدا ڪندو آهي.
دنيا جي هر معاشري ۾ ٻارن جي جسماني پرورش سان گڏ، سندن ذهني تربيت جو به خاص خيال رکيو ويندو آهي. ٻارن جي حوالي سان سندن ذهني اوسر ۽ تربيت کي نظر ۾ رکندي، هر ٻوليءَ جي ادب جي تخليق ڏي خاص ڌيان ڏنو وڃي ٿو ۽ اُن جي واڌاري ۽ سُڌاري لاءِ ڪوششون ورتيون وڃن ٿيون. دنيا ۾ جن به قومن ’ٻاراڻي ادب‘ جي اهميت محسوس ڪري، اُن جي ترقيءَ طرف ڌيان ڏنو آهي، اُتان جي ٻوليُن جو ٻيو ادب به شاهوڪار ۽ وسيع بڻجي ويو آهي. ٻاراڻو ادب جيتوڻيڪ پنھنجي مواد جي حوالي سان سادو ڏسڻ ۾ ايندو آهي، پر سندس اهميت، ٻئي ادب کان ڪنھن به صورت ۾ گهٽ نه هوندي آهي، ڇو ته ٻاراڻو ادب، مستقبل جي نئين ۽ آزاد انسان پئدا ڪرڻ ۾ وڏو مددگار ثابت ٿيندو آهي. اها حقيقت آهي ته قومن جي تھذيبي ۽ اخلاقي ترقيءَ ۾ ادب جو وڏو ڪردار هوندو آهي. ٻاراڻي ادب جو ان لحاظ کان به وڏو مقام جُڙي ٿو، ڇاڪاڻ ته ٻارن جي تھذيبي ۽ اخلاقي ترقي مان ڪنھن قوم جي اخلاق ۽ مھذب هئڻ جو پَتو لڳائي سگهجي ٿو، ان ڪري ترقي يافته يا ترقي پذير قومن جي ادب ۾، ٻاراڻي ادب کي پيڙهه واري حيثيت حاصل آهي، ڇو ته ٻارن کي جيڪڏهن ننڍپڻ ۾ ئي ادب سان دلچسپي هوندي ته، اُها وڏي هوندي به برقرار رهندي.
ٻاراڻي ادب بابت هڪ غلط تاثر عام آهي، ته ٻارن جا ليکڪ يا ٻاراڻو ادب تخليق ڪندڙ اديبَ، وڏا اديب شمار ٿي نه ٿا سگهن، جيڪا ڳالهه سراسر غلط آهي. دنيا جي تمام گهڻن ناموَر اديبن ٻارن لاءِ ادب تخليق ڪيو آهي، جنھن سان نه سندن حيثيت گهٽي آهي، نه ئي سندن وقارَ ۽ شھرت کي ڪو ڇِيهو رَسو آهي. ورڊس ورٿ، ٽئگور، شرت چندر چئٽرجي، مرزا قليچ بيگ، ڪشنچند بيوس ۽ گجراتي ٻوليءَ جي عظيم اديب گجو ڀائيءَ ۽ ٻين ڪيترن ناميارن اديبن ۽ شاعرن ٻارن لاءِ تمام گهڻو ادب سَرجيو آهي. سُڌريل ملڪن ۾ ٻاراڻي ادب جي واڌاري تي خاص ڌيان ڏنو وڃي ٿو.
انسائيڪلوپيڊيا برٽينڪا ٻارن جي ادب جي تشريح هن ريت ڪئي آهي:
children’s literature, Body of written works produced to entertain or instruct young people. The genre encompasses a wide range of works, including acknowledged classics of world literature, picture books and easy-to-read stories, and fairy tales, lullabies, fables, folk songs, and other, primarily orally transmitted, materials. It emerged as a distinct and independent form only in the second half of the 18th century and blossomed in the 19th century. In the 20th century, with the attainment of near-universal literacy in most developed nations, the diversity in children’s books came almost to rival that of adult popular literature.(2)
سنڌيءَ ۾ ٻاراڻي ادب جي شروعات، انگريزن جي دؤر کان ٿي. ان سلسلي ۾ پھريون ڪتاب ننديرام ميرچنداڻيءَ جو ٻارن لاءِ لکيل، درسي ڪتاب ’بابنامو‘ هيو، جيڪو 1853ع ۾ ڇپيو، جيتوڻيڪ هيءُ هڪ درسي ڪتاب هيو، پر تڏهن به ٻاراڻي ادب ۾ سندس اَهميت پيڙهه جي پٿرَ واري آهي. ان کان به اڳ 1849ع ڇپيل منشي اُڌارام ٿانورداس جي ’آکاڻي راءِ ڏياچ ۽ سورٺ جي‘ ڪئپٽن جارج اسٽئڪ ’سنڌي گرامر‘ جي ضميمي ۾ شامل ڪئي هئي.
1953ع ۾ سر بارٽل فريئر جي ڪمشنريءَ واري دؤر ۾ جڏهن سنڌي صورتخطي تيار ٿي ته، سنڌي ادب ۾ ٻاراڻن ڪتابن ۽ ٻارن لاءِ لکڻين جو سلسلو به هلي پيو، جن ۾ درسي ڪتابَ، ترجما ۽ تخليقون شامل آهن. انهن ڪتابن ۾ 1954ع ۾ ننديرام ۽ ايلس جون ترجمو ڪيل ”ايسپ جون آکاڻيون“، 1955ع ۾ ميران محمد شاهه اول جو،
’سڌا تُورو ۽ ڪڌا تُورو‘ (جنھن جو خيال ورتل آهي) پوءِ مرزا قليچ بيگ جا ٻارن لاءِ ترجمو ڪيل ۽ لکيل بيشمار ڪتابَ، خاص اهميت رکن ٿا. انگريزن جي دؤر ۾ جيتوڻيڪ ٻارن لاءِ نثري ڪتابن ۾ لکڻين جو ڳاڻيٽو جَجهو رهيو، پر نظم جي ڪتابن جي شديد کوٽ رهي، جو اها مڃيل حقيقت آهي ته نثر کان نظم وڌيڪ اَثرائتو ٿئي ٿو. خاص طور تي ننڍڙن ٻارن کي ته بيتَ ۽ گيتَ ڏاڍا وڻندا آهن. منجهن آيل حقيقتون ۽ نصيحتون ٻارن جي دل ۽ دماغ تي گَھرو اثر ڇڏينديون آهن ۽ اُهي ٻارن کي پڙهڻ، جهونگارڻ ۽ ياد ڪرڻ ۾ سؤلا ٿيندا آهن. ورهاڱي کان اڳ واري دؤر ۾، اسان کي ٻارن جي درسي ڪتابن ۾، جن شاعرن جا گيتَ، نظمَ ۽ بيتَ ملن ٿا، تن ۾ مرزا قليچ بيگ، محمد صديق مسافر، ڪشنچند بيوس، ليکراج عزيز، ڀيرومل مھرچند، حڪيم فتح محمد سيوهاڻي، جُمع خان غريب، هُوندراج دُکايل، پَرسرام ضياء ۽ هري دلگير جا نالا بي حد اهم آهن. درسي ڪتابن جي اَهميت کي آڏو رکي، انهن ذڪر ڪيل سُجاڳ ذهن شاعرن جا لکيل بيتَ، گيتَ ۽ نظمَ ٻارن ۾ بي حد مقبول ٿيا ۽ اڄ تائين رهندا پيا اچن. ان ڏِس ۾ ڪشنچند بيوس جو نالو خاص طور تي ذڪر لائق آهي، جنھن جديد سنڌي شاعريءَ کي نئون موڙ ڏِنو. ان ڪارنامي ۾ سندس ٻاراڻي شاعريءَ جو وڏو ڪردار آهي، هُن ٻارن جي درسي ضرورت لاءِ، محمد صديق مسافر سان گڏُ ٻه ڪتابَ ترتيب ڏنا. (1) ڦُولداني، ۽ (2) سِپون، انهن ڪتابن ۾ ٻارن جي مطالعي لاءِ ٻارن جي مِزاجَ مطابق ٻاراڻا شعرَ ڏنا آهن. ڪشنچند بيوس جو مجموعو، ’شيرين شعر‘ 1929ع ۾ شايع ٿيو، جنھن ۾ 43 ٻاراڻا گيتَ ۽ نظمَ موجود آهن، ان کان سواءِ ڪشنچند بيوس ۽ هري دلگير جو ڪتابُ ’مؤجي گيتَ‘ (ٻاراڻن گيتن ۽ نظمن جو مجموعو) 1935ع ۾ شايع ٿيو، جنھن ۾ بيوس جا 15 ۽ هري دلگيرَ جا 4 گيتَ ۽ نظم شامل آهن.
ورهاڱي کان پوءِ واري دؤر ۾ به، درسي ڪتابن، ڪجهه ٻاراڻن رسالن ۽ ڪتابي سلسلن ۾ ڪجهه شاعرن جا، ٻارن لاءِ لکيل نظم، گيت ۽ ٻولَ شايع ٿيندا رهيا، پر اُهي هڪ جاءِ تي ڪتابي صورت ۾ سھيڙجي نه سگهيا، (ڪجهه شاعرن جا هاڻي ويجهڙائيءَ واري دؤر ۾ شايع ٿيا آهن.) انهن شاعرن ۾ مرزا قليچ بيگ، ڪشنچند بيوس، ڪاڪي ڀيرو مل، سليم ڳاڙهوي، الطاف عباسي، استاد بخاري، نثار بزمي، نادم بچل شاهي، بردي سنڌي، رشيد احمد لاشاري، احمد خان، آصف مصراڻي، تنوير عباسي، امداد حسيني ۽ ٻين جا نالا اچي وڃن ٿا. حيرت جي ڳالهه اها به آهي ته، 1947ع کان 1974ع تائينءَ واري 27 سالن جي ڊگهي عرصي ۾ هتي سنڌُ ۾ ٻارن لاءِ ٻولن ۽ گيتن جو ڪوبه ڪتاب شايع نه ٿيو آهي.
73-1974ع کان پوءِ واري دؤر ۾ بھرحال، ان ماٺ ۾ چُرپُر پئدا ٿي ۽ ٻارن لاءِ گيتن ۽ نظمن تي مشتمل ڪتابن ڇپجڻ جي شروعات ٿي، پر اها رفتارَ به اطمينان جوڳي نه هئي. سنڌُ ۾ ٻاراڻي ادب ۽ شاعريءَ کي اَڻھوند واري حالت مان ڪڍڻ ۾ روزاني اخبارن، ادارن ۽ تنظيمن اهم ڪردار ادا ڪيو. ورهاڱي کانپوءِ 1951ع ڌاري ’بزم گلستان‘ جو قيام ٿيو.
”سنڌ ۾ ٻارن جي پھرين علمي ادبي تنطيم ’ٻالڪن جي ٻاري‘ هئي، جنھن جو قيام ددا شيوڪ ڀوڄراج 1923ع ۾ عمل آندو. ان کي باقاعدي تنظيمي شڪل آڪٽوبر 1926ع ۾ ڏني وئي. پھريون ڀيرو سنڌ جي ٻارن کي هڪ مضبوط علمي ۽ ادبي پليٽفارم مھيا ٿيو.“ هن تنظيم جي مرڪزي آفيس هن وقت ويسٽ ممبئي ۾ آهي. (3)
’بزم گلستان‘ نالي ٻارن جي هن تنظيم جو قيام حيدرآباد ۾ 1951ع ڌاري ٿيو ۽ غلام مرتضيٰ ڀٽي ۽ مقبولڀ ٽي هن تنظيم جو روح روان هئا. هن تنظيم جي قيام جو مقصد ٻالڪن جي ٻاري، جي کوٽ کي پورو ڪرڻ ۽ورهاڱي کانپوءِ سنڌي ٻاراڻي ادب کي سهارو ڏيڻ هو. (4)
مقبول ڀٽيءَ حيدرآباد مان ’گُلستان‘ رسالو جاري ڪيو. جنھن ٻاراڻي ادب جي ترقيءَ لاءِ ڪافي ڪم ڪيو. ڪجهه سالن کان پوءِ اهو رسالو بند ٿي ويو. ٻاراڻي ادب جي واڌاري لاءِ اياز پاٽوليءَ جي ’گلشنِ ادب‘ (ٽنڊو محمد خان) جون خدمتون پڻ ياد رکڻ جھڙيون آهن. انهن کان سواءِ سنڌُ جي مختلف شھرن مان ٻاراڻي ادب جا ڪتابي سلسلا جاري ٿيا، جيڪي گهڻو وقت جاري رهي نه سگهيا ۽ بند ٿي ويا. جن ۾ علمي ۽ ادبي ادارن ان سلسلي ۾ پاڻُ ملھايو، تن ۾ ”ادره گلستان- حيدرآباد“، ”ٻارن جي ٻاري- بدين“، ”سنڌي ادبي بورڊ-ڄام شورو“، ”انسٽيٽيوٽ آف سنڌالاجي-ڄام شورو“، ”امين ڪتاب گهر-حيدرآباد“ جا نالا اَهم آهن. انهن ادارن وڏي تعداد ۾ ٻارن لاءِ ڪھاڻين، گيتن، نظمن ۽ ٻين موضوعن تي مشتمل ڪتابَ ڇپرايا، جڏهن ته روزاني ’عبرت-حيدرآباد“ (ٻارن جي ٻاري) ”روزاني هلالِ پاڪستان“ (گُلن جهڙا ٻارڙا)، ”چڻنگ پبليڪيشن-دادو“ (چڻنگ-سنگت)، ”گلشنِ ادب-ٽنڊو محمد خان“ (گلشن سنگت)، ”پوپٽ پبليڪيشن-خيرپور“ (سنڌي ٻالڪ سنگت)، ”سجاڳ ٻار پبليڪيشن-حيدرآباد“ (سجاڳ ٻار تحريڪ) ۽ ”ساٿي پبليڪيشن-گهوٽڪي“ (ساٿي ٻارڙا سنگت) جي نالن سان ٻارن جي تنظيمن جو بنياد وڌو ۽ ٻارن لاءِ رسالن ۽ ڪتابن جو سلسلو جاري ڪيو. انهن تنظيمن ۽ ادارن، ٻارن جي ادب جي واڌاري لاءِ ساراهڻ جھڙو ڪردار ادا ڪيو ۽ ٻاراڻي ادب جا اَهم ليکڪ پئدا ڪيا، پر اڳتي هلي اهي ادارا به روايتي سُستيءَ ۽ مالي مونجهارن جو شڪار ٿي ويا. بند ٿي ويل ڪتابي سلسلن/رسالن ۾ ’جوت‘ جو پھريون شمارو خيرپور مان مختيار ملڪ 1976ع ۾ پڌرو ڪيو، ۽ ان جو ٻيون ۽ ٽيون شمارو حيدرآباد مان غفران عاقلاڻيءَ ، حڪيم ميمڻ ۽ مختيار ملڪ گڏجي شايع ڪيا. ان کان علاوه حيدرآباد مان ’گلستان‘، ’لالي‘، ’گونج‘ ، ’ٻالڪ‘،’گل‘، ’ارچڪ مرچڪ‘’نئين جوت‘’سنڌي ٻارڙا‘، ’ساٿي‘ ؛ ٽنڊي ڄام مان ’گلڙا‘؛ لاڙڪاڻي مان
’ڏياٽي‘، ’رابيل‘ ۽ ’گلڙا‘وغيره پڻ جاري ٿيا. ماهوار ’مُرڪ‘ ڪراچي، ماهوار ’گُلڙا‘
نالي سان هڪ رسالو شڪارپور مان به ايندو هو، اڳتي هلي’ارچڪ مرچڪ‘ سميت ٻيا رسالا بند ٿي ويا. هِن وقت ٻارن جو رُڳو هڪ ئي رسالو ’گُل ڦل‘ آهي، جيڪو سنڌي ادبي بورڊ، ڄام شوري پاران، 1959ع کان مسلسل شايع ٿيندو رهي ٿو. ان کان علاوه ’مٺڙا ٻار‘ نالي رسالو به ڪڏهن ڪڏهن حيدرآباد مان سايع ٿئي ٿو.
1947ع کان 1974ع تائين 27 سالن جي هڪ ڊگهي ماٺِ کانپوءِ، هتي سنڌُ ۾ ٻارن لاءِ گيتن ۽ نظمن تي مشتمل پھريون ڪتاب، انسٽيٽيوٽ آف سنڌالاجيءَ پاران ’ٻاراڻا ٻول‘ جي نالي سان، جون 1975ع ۾ شايع ٿيو، هي ڪتاب تنوير عباسيءَ جو ترتيب ڏنل آهي. هِن ڪتابَ ۾ مختلف شاعرن جا 25 چونڊ گيت ۽ نظمَ شامل آهن، جن جي ٻولي سليس، سادي ۽ روان آهي. ’ڪتابَ ۾ شامل گيتَ وِندُر ۽ معلومات سان ٽِمٽار آهن ۽ ننڍڙي بَحر ۾ چيل آهن.‘ (5)
هِن ڪتابَ جي شايع ٿيڻ کانپوءِ، پنھنجي ذميداريُن کي محسوس ڪندي، پنھنجي ٻالپڻ جو قرضُ لاهڻ لاءِ، نئين ٽھيءَ جي ڪيترن شاعرن (جيڪي هاڻي وڏي عمر وارا ناميارا شاعرَ آهن) پاڻ کان اڳ وارن شاعرن سان گڏجي، ٻارن سان پنھنجي پيارَ جو ثبوت، ٻارن لاءِ گيتَ لِکي ڏنو. شاعرن پنھنجن گيتَن ۽ نظمن وسيلي ٻارن کي علم، سِکيا ۽ وِندُر جو سامان مھيا ڪري ڏنو ته جيئن هُو آزاد فضائن ۾، انساني ڀائيچاري، اَمن، اخلاق، سچائيءَ ۽ دوستيءَ جي علامت ٿي گُذاري سگهن.
1974ع کان پوءِ خاص طور تي ٻارن جي ملهايل عالمي سال 1979ع کان وٺي هيل تائين، نثر جي مقابلي ۾، ٻارن لاءِ گيتن، نظمن ۽ ٻولن جا مجموعا وڌيڪ تعداد ۾ شايع ٿيا آهن. هِن وقت تائين هند ۽ سنڌُ ۾، سنڌيءَ ۾ ٻاراڻي شاعريءَ جا جيڪي ڪتاب شايع ٿي چُڪا آهن، انهن جو وچور هن ريت آهي:
سنڌيءَ ۾ ٻارن لاءِ شاعريءَ جي ڇپيل ڪتابن جو سال- وار وچور
نوبھار |
ڀيرومل مھرچند |
1926ع |
|||
شيرين شعر |
ڪشنچند بيوس |
1935ع |
|||
مؤجي گيت |
ڪشنچند بيوس/هري دلگير |
1935ع |
|||
گُلِ نوبھار |
جمع خان غريب |
1935ع |
|||
ٻال چندرما |
ٽئگور/ارجن ايسراڻي (ترجمو) |
1940ع |
|||
لاتيون |
گوورڌن محبوباڻي |
1958ع |
|||
ممتا جون لھرون |
ڪلا پرڪاش |
1963ع |
|||
باغ بھار |
پرسرام ضياء |
1936ع |
|||
ٽِمڪندڙ تارا |
ڪمل پياسي |
1965ع |
|||
بينسري |
هوندراج بلواڻي |
1967ع |
|||
هيرا موتي |
هوندراج بلواڻي |
1967ع |
|||
ٻاراڻيون ٻوليون |
ڍولڻ راهي |
1967ع |
|||
ڪانوَ ۽ بالو |
نينوَندرام روچاڻي ’اُپٽي‘ |
1969ع |
|||
ٻَھڳڻ ٻولُ |
ڪشنچند بيوس/ليکراج عزيز |
1970ع |
|||
ٻار ته اهڙا (منھنجا ديش ڀاتي) |
گنگو شيوارام آهوجا |
1970ع |
|||
اُٿ ڀارت جي سنتان |
منگها رام ديوانو |
1972ع |
|||
مَھڪندڙ مُکڙيون |
ديال آشا |
1974ع |
|||
روشن منارَ |
ڪنھيا لال ڪرپالاڻي ’هان‘ |
1975ع |
|||
گُلڙن جا گيت |
موتي پرڪاش |
1975ع |
|||
ٻاراڻا ٻول |
تنوير عباسي (ترتيب) |
1975ع |
|||
روز ٽِڙن رابيل |
ادل سومرو |
1977ع |
|||
سُڀان جا ٻِيجلَ |
سُوسن مرزا |
1977ع |
|||
کٽمٺڙا |
هوندراج بلواڻي |
1977ع |
|||
ڪَليون ۽ گُل |
سندر جڳواڻي ’مجبور‘ |
1977ع |
|||
مامي جون مُڇون |
هوندراج بلواڻي (ترتيب) |
1977ع |
|||
گُل ۽ تارا |
اياز گل |
1979ع |
|||
ڌرتيءَ جا تارا |
نصير مرزا |
1979ع |
|||
مُکڙين مالها |
ذوالفقار سيال |
1979ع |
|||
چنڊُ پشم گولو |
ادل سومرو |
1979ع |
|||
ڌرتيءَ جا گُل |
منظور ظفر |
1980ع |
|||
گُل گلابي |
روپ ڪمار گهايل |
1980ع |
|||
هي گيت گُلابي ٻارن جا (ٻه ڇاپا) |
استاد بخاري |
2015ع ۽ 1980ع |
|||
ٽِم ٽِم ٽانڊاڻا |
مختيار ملڪ |
1980ع |
|||
ٽِم ٽِم ٽانڊاڻا |
بيوس/دلگير/عزيز |
1980ع |
|||
ٻاراڻا گيتَ |
اُستاد بخاري (ترتيب) |
1981ع |
|||
ڪوڏَ ۽ سِپون |
نياز پنھور |
1981ع |
|||
رنگُ برنگي ڦوڪڻا |
ڀڳوان نردوش |
1981ع |
|||
پُتلين جو تماشو |
ادل سومرو |
1982ع |
|||
منھنجي ديسَ جا ٻارَ |
ذوالفقار سيال |
1982ع |
|||
ڦولَ چمن جا |
گهنشام ساگر |
1982ع |
|||
ٻاراڻا گيتَ |
سترام داس سائل |
1982ع |
|||
هندو جيون |
هاسارام شرما ’پِيئا‘ |
1982ع |
|||
مزيدار گيتَ |
هري دلگير |
1983ع |
|||
گيتَ کيڏوڻا |
رئيس فرخ/ذوالفقار سيال (ترجمو) |
1983ع |
|||
دنيا آهي گول |
مختيار مڱڻھار |
1983ع |
|||
پنکڙيون گلابَ جون |
ڪمل پياسي |
1984ع |
|||
ڪِرڻا ڪِرڻا |
مقصود گُل |
1985ع |
|||
بھارَ آئي |
ايس.ايس. ناٿاڻي |
1985ع |
|||
گُلن جھڙا گيتَ |
ذوالفقار سيال |
1986ع |
|||
پوپٽ جھڙا گيتَ |
ادل سومرو |
1986ع |
|||
جھڙا گل گلابَ جا |
اقبال شينو |
1986ع |
|||
جهومر |
منوهر بيدي |
1986ع |
|||
ٻارن جا لوڪ گيتَ |
هوندراج بلواڻي |
1986ع |
|||
گيت گلابي |
هري دلگير |
1987ع |
|||
گل گلاب جا |
سوڀراج رامچنداڻي ’عيش‘ |
1987ع |
|||
آءُ، وري آءُ |
بسنت ڪمار تياڳي |
1987ع |
|||
چندا ماما |
روچو ’خوابي‘ |
1988ع |
|||
جيجل تُنھنجي جهولَ ۾ |
اهد شيخ |
1988ع |
|||
گُل ۽ مُکڙيون (ٻه ڇاپا) |
اختر درگاهي |
2021ع ۽ 1989ع |
|||
لفظن جا رانديڪا |
ذوالفقار سيال |
1989ع |
|||
ڌرتي روشن ٿيندي |
مختار مڱڻهار |
1989ع |
|||
ارچڪ مرچڪ |
هوندراج بلواڻي |
1989ع |
|||
اُڏر اُڏر ڙي پوپٽڙا |
کيمن. يو مولاڻي |
1989ع |
|||
ٻارو اچو ته ڳايون |
ديال آشا |
1990ع |
|||
رم جهم رم جهم |
ڀڳوان نردوش |
1990ع |
|||
سُھڻا ٻال گيت |
لڇمڻ ڪڪريجا |
1990ع |
|||
گيتن جي گُلزاري |
ڊاڪٽر نواز علي شوق |
1990ع |
|||
وڏي اَمان |
ٽيڪم آفتاب |
1991ع |
|||
هڪ سؤ پروليون |
هري دلگير |
1991ع |
|||
سُرها گل ساڻيھه جا |
سھندر سرواڻ |
1992ع |
|||
ٻارُ گُلن جا هارَ |
غلام محمد غازي |
1992ع |
|||
ٻاراڻا گيت |
رحيم بخش ’قمر‘ |
1993ع |
|||
روشن تارا گيت |
محمد ابراهيم جويو، اعجاز قريشي ۽ ادل سومرو (ترتيب) |
1993ع |
|||
ٻالڪ پيارا ٻولي پياري |
غلام محمد ڀٽي |
1993ع |
|||
ٻولَ اسان جي ٻارن جا |
آصف مٺياڻوي |
1994ع |
|||
ڌمڪ ڌم |
ڪملا ڀيسن/تنوير جوڻيجو |
1994ع |
|||
گُلابي گُلَ |
گوهر دائودپوٽو |
1994ع |
|||
مھڪارَ |
خليل عارف سومرو |
1995ع |
|||
رنگ بَرنگي ڦوڪڻا |
ادل سومرو (ترتيب) |
1995ع |
|||
ٻوليون لوليون ٻارن جون |
بيخود بلوچ |
1995ع |
|||
ٻاراڻا ٻول (ڇھه واليوم) |
احمد خان آصف مصراڻي (ترتيب) |
1997ع |
|||
مُرڪندڙ مُکڙيون |
غلام محمد غازي |
1997ع |
|||
پيارا پيارا پوپٽڙا |
منظور ابڙو |
1997ع |
|||
گيتن جھڙا ٻار |
مشتاق بخاري |
1998ع |
|||
ٻوليءَ جو اسڪول |
وِمي سدارنگاڻي |
1998ع |
|||
سائنس بخشي سونھن |
غلام محمد غازي |
1999ع |
|||
سُھڻا ٻالڪ سنڌُ جا |
عبدالحئي ڀٽو |
2000ع |
|||
اَچو ته الفابيٽ سِکون |
وفا منظور چوهاڻ |
2000ع |
|||
ٻارڙا موچارڙا |
حاجي محمد ماهم ٽالپور |
2001ع |
|||
پنھنجي ديسَ جا ٻارَ پيارا |
وفا منظور چوهاڻ |
2001ع |
|||
چنڊُ ستارا جهوليءَ ۾ |
مختيار گُهمرو |
2001ع |
|||
سونھن سنسارَ جي |
مشتاق بخاري |
2001ع |
|||
ڇَھه ڇَھه پئسا ٻه ٻه پايون |
ڪشنچند بيوس/نصير مرزا (ترتيب) |
2001ع |
|||
هندورو |
نارائڻ شيام/هوندراج بلواڻي (ترتيب) |
2001ع |
|||
اکر اکر سُرهاڻ |
ذوالفقار سيال |
2002ع |
|||
جھڙا تارا جَرڪڻا |
علي دوست عاجز |
2002ع |
|||
گُلابي گُل |
آزاد قاضي |
2002ع |
|||
وطن گُل آ مون لئه |
غلام محمد غازي |
2002ع |
|||
خوشبوءَ سان کيڏو |
منظور منگي |
2002ع |
|||
گول مٽول |
هوندراج بلواڻي |
2002ع ۽ 2003ع |
|||
جيجل جهوليءَ موتيا |
ممتاز عباسي |
2003ع |
|||
ڌرتيءَ جا ٻارَ |
محمد علي ماجد |
2003ع |
|||
اکٻوٽَ |
مھر خادم |
2003ع |
|||
رانديڪو (ٻيو ڇاپو) |
ملھار سنڌي |
2003ع |
|||
رانديڪن سان راند |
غلام محمد غازي |
2003ع |
|||
سائنس پئي سمجهائي |
غلام محمد غازي |
2003ع |
|||
گيتن جا رانديڪا |
ماڻڪ ملاح |
2003ع |
|||
گيتَ پنھنجي ديسَ جا |
غلام محمد غازي |
2004ع |
|||
رنگ بَرنگي گيتَ |
غلام محمد ڀٽي |
2004ع |
|||
ٻالڪ چنڊ ستارا |
ملھار سنڌي |
2004ع |
|||
ٻارَ گُلن جا هارَ |
علي محمد ’درد‘ سولنگي |
2005ع |
|||
سُرها گُل |
اظھر گيلاني |
2005ع |
|||
سُٺي ترتيب ٻالڪ سنواري |
آغا تاج محمد/وفا منظور چوهاڻ (ترتيب) |
2005ع |
|||
گُل ۽ مکڙيون |
ذوالفقار سيال |
2006ع |
|||
مٽيءَ جا رانديڪا |
اَدل سومرو |
2006ع |
|||
رنگارنگي گيتَ |
غلام محمد غازي |
2006ع |
|||
آءٌ به جيڪر پڙهڻ وڃان ها |
منٺار سولنگي |
2006ع |
|||
رنگ بَرنگي گُل |
روشن گولاڻي |
2007ع |
|||
لفظن جا پوپٽَ |
سميع سجاد جوڻيجو |
2007ع |
|||
ٻارَ اکين جا ٺارَ |
رحمت الله ’شوق‘ شڪارپوري/ عبدالجبار عبد (ترتيب) |
2007ع |
|||
ٻاتا جنين ٻول |
پريل دايو |
2007ع |
|||
ٻِت ٻِت تنهنجا ٻولَ |
نثار بزمي/عبدالجبار عبد (ترتيب) |
2007ع |
|||
گُل خُوشبو ٻارُ |
آزاد بخاري |
2008ع |
|||
مٺڙي مٺڙي لاتِ |
روشن گولاڻي |
2008ع |
|||
ڀنڀوري |
غلام محمد غازي |
2008ع |
|||
ڌرتيءَ جا تارا |
نثار بزمي/غلام محمد غازي (ترتيب) |
2008ع |
|||
مُرڪون |
غلام محمد غازي |
2009ع |
|||
سُرها گُل رابيل جا |
اقبال شينو |
2009ع |
|||
دُعائون |
ذوالفقار سيال |
2010ع |
|||
جاڳو ٻارو |
بيخود بلوچ |
2010ع |
|||
دٻلي ٿي ڇڻڪي (ريڊيائي گيت) |
نصير مرزا (ترتيب) |
2010ع |
|||
موتي ۽ مُکڙيون |
خليل عارف سومرو |
2010ع |
|||
اسيمبليءَ جو راڳ |
محمد صديق مسافر |
2010ع |
|||
ماڻڪ موتي |
سَتي کِلناڻي |
2010ع |
|||
لنوُن پکيئڙا لاتيون (ديوناگري لپي) |
ميرا هنڱوراڻي |
2011ع |
|||
نَچڻا کيڏڻا کِلڻا ٻارَ |
آزاد بخاري |
2011ع |
|||
پيارَ منجهان ڏيان پِنگهو لوڏي |
دليپ ڪوٺاري (ترتيب) |
2011ع |
|||
اچو ته پنھنجو ڳوٺ سُڌاريون |
دليپ ڪوٺاري |
2011ع |
|||
ٻيڙيءَ ۾ چنڊُ |
ياسر قاضي |
2012ع |
|||
علم جي دولت |
مرزا قليچ بيگ/مخمور بخاري (ترتيب) |
2012ع |
|||
روشن تارا |
روشن گولاڻي |
2012ع |
|||
روشن تارا |
شمشير الحيدري |
2012ع |
|||
سُھڻا ٻارَ |
علي محمد ’درد‘ سولنگي |
2012ع |
|||
گُل ستارا ٻارَ |
غلام محمد ڀٽي |
2012ع |
|||
پنھنجي ٻولي پياري ٻولي |
ذوالفقار سيال |
2013ع |
|||
ڌرتيءَ جا چنڊَ |
مختيار گهمرو |
2013ع |
|||
ٻولَ انمول |
عاجز ميرواهي |
2013ع |
|||
پوپٽَ رنگَ رنگيلا |
وفا مولا بخش |
2013ع |
|||
هلو هلون اسڪول |
زيب نظاماڻي |
2013ع |
|||
اَٺ ماما گوگڙو (ٽي پاڇا) |
ياسر قاضي (3 ڇاپا) |
2014ع، 2016ع ۽ 2018ع |
|||
پوپٽُ ڏاڍا پيارا آهن |
هوش محمد ڀٽي |
2014ع |
|||
جاڳُ او ٻالڪ جاڳ |
گوهر سنڌي |
2014ع |
|||
سُونھن وطن جي |
محمد قاسم ڪلوڙ |
2014ع |
|||
گيت ۽ نظم-معصم مُکڙيون |
ڪرم ٽالپور |
2014ع |
|||
ٻارَ اکين جا ٺارَ |
پريل دايو |
2014ع |
|||
گُل ڦل گيتَ |
جوهر بروهي |
2014ع |
|||
ڌرتيءَ جا ٽانڊاڻا |
ملھار سنڌي |
2014ع |
|||
سائنس ڏِنو سوجهرو |
آزاد بخاري |
2015ع |
|||
گُلن جھڙي شاعري پوپٽ جھڙا ٻارَ |
مختيار سمون |
2015ع |
|||
روشن ٻاراڻا ٻولَ |
روشن گولاڻي |
2015ع |
|||
پنھنجا گيتَ پيارا |
عاجز ميرواهي |
2015ع |
|||
پئسو لَڌم پٽَ تان |
غلام مصطفيٰ سولنگي |
2015ع |
|||
نئين دؤر جا ٻارَ |
غلام محمد ڀٽي |
2015ع |
|||
رَنگا رنگي گيتَ |
غلام محمد غازي |
2016ع |
|||
لولو ڏنم ڪانوَ کي |
ياسر قاضي |
2017ع |
|||
سھڻا سھڻا پيارا ٻار |
ناز نصرالله |
2017ع |
|||
ٻال گلشن |
روشن گولاڻي |
2017ع |
|||
موتين داڻا |
علي محمد ”درد“ سولنگي |
2017ع |
|||
گُلڙا گُلڙا گيتَ |
محمد جواڻ ”جانب“ سومرو |
2017ع |
|||
ٻالڪَ ڌرتيءَ ٽانڊاڻا |
وحيد محسن |
2017ع |
|||
مِٺڙا ٻارَ |
زخمي چانڊيو |
2017ع |
|||
سُھڻا ٻارَ سمورا |
ارباب علي عادل چوهاڻ |
2017ع |
|||
خلقڻھار |
اياز گُل |
2017ع |
|||
پنھنجو هي اسڪول |
اياز گُل |
2017ع |
|||
راندِ روند |
اياز گُل |
2017ع |
|||
لاڏو لاڏي آڻيندو |
گوورڌن ڀارتي |
2017ع |
|||
ننڍڙا جيو |
قمرالنساء جوکيو |
2018ع |
|||
مور نَچي ٿو |
روشن گولاڻي |
2018ع |
|||
ٽانڊاڻا ٽانڊا راتِ |
علي دوست عاجز |
2018ع |
|||
ٻارن جي وِندُر، چيستانا ۽ پروليون |
مرزا قليچ بيگ |
2018ع |
|||
منھنجي گُڏي |
سنڌيا چندر ڪُندناڻي |
2018ع |
|||
ننڍڙا ننڍڙا فرشتا پيارَ پَريون |
ذوالفقار سيال |
2019ع |
|||
حقُ سُڃاڻ اي ٻارَ |
آزاد بخاري |
2019ع |
|||
قلم ٻارن جي هٿَ ۾ |
عبدالحئي ڀٽو |
2019ع |
|||
واڱڻ مل جي شادي |
ڍولڻ راهي |
2019ع |
|||
چنڊُ به منھنجو رانديڪو |
ذوالفقار سيال |
2020ع |
|||
گيتن جي مھڪارُ |
غلام محمد غازي |
2020ع |
|||
بابا مون کي ڪر نه ڌنار |
مور مغيري |
2020ع |
|||
ڦِر ڦِر سونٽو |
غلام محمد ڀٽي |
2020ع |
|||
واهَه ڙي تارا گول تارا |
غلام مصطفيٰ سولنگي |
2020ع |
|||
مسافر جون مثنويون |
محمد صديق مسافر/ مصطفيٰ سولنگي (ترتيب) |
2020ع |
|||
ٻار بنا ڪھڙو سنسار |
غلام محمد غازي |
2022ع |
|||
منھنجو گُڏڙو منھنجي گُڏڙي |
ذوالفقار سيال |
2021ع |
|||
ننڊَ پري |
اياز گُل |
2021ع |
|||
ڌرتيءَ جا تارا |
شيخ نديم تصور |
2021ع |
|||
آسماني پري |
هينا اگناڻي ’هير‘ |
2022ع |
|||
پنھنجي دُنيا ڌارَ |
ذوالفقار سيال |
2022ع |
|||
مامو چنڊُ |
شھمير سومرو |
2022ع |
|||
هن مقالي ۾ هند ۽ سنڌُ ۾ شاعريءَ جي (ٻارن لاءِ شاعري) سمورن ڪتابن کي شامل ڪيو ويو آهي، پوءِ به ممڪن آهي ته، ڪو هڪ اَڌ ڪتاب رهجي ويو هجي، جنھن بابت ڄاڻَ جو انتظار رهندو. يو. ايس. اي آئي ڊي پاران سنڌ ريڊنگ پراجيڪٽ ۽ پاڪستان ريڊنگ پراجيڪٽ تحت، ڪجهه اسڪولن ۾ اضافي ڪورس طور پڙهائڻ لاءِ، ٻارن جي ادب جا ڪافي ڪتاب ڇپايا ويا آهن، جن ۾ ڪجهه ڪتابَ ٻارن لاءِ نظمن تي مشتمل آهن.
هيڏي ڊگهي عرصي ۾ سنڌي ادب ۽ ٻارن لاءِ شاعريءَ جي ڪتابن جي حوالي سان، توڙي جي مٿيون ڄاڻايل تفصيل ڪو گهڻو ڪونهي، پر تنھن هوندي به سنڌي ڪتابن جو هي تعداد ”نه هجڻ کان ڪجهه هجڻ“ واري خيال کي ٽيڪ ڏئي ٿو. نئين ٽھيءَ جا ڪيترائي ليکڪ/شاعرَ ۽ ڪجهه سينئر اديبَ/شاعرَ ان ڏِس ۾ پنھنجي ڪوششن ۾ رُڌل آهن، جن کي ڏِسي ٻارن لاءِ شاعريءَ جي سلسلي ۾ گهڻيون اُميدون رکي سگهجن ٿيون.
مٿين ڄاڻايل شاعرن کان سواءِ به، ڪيترائي شاعرَ اهڙا به آهن، جن ٻارن لاءِ سٺي شاعري ته رَچي آهي، پر سندن ڪتابَ شايع نه ٿيا آهن، تن مان ڪن جا نالا هيٺ ڏجن ٿا. انهن ۾ گهڻا نوجوان آهن ۽ اڄُ به لِکي رهيا آهن-ڪجهه وڏا شاعرَ هاڻي اسان ۾ نه رهيا آهن، پر سندن تخليقي حصو تاريخ جو اهم باب آهي.
شيخ اياز، تنوير عباسي، نياز همايوني، امداد حسيني، لڇمڻ ڪومل، ليکراج هنس، جيوت گوگيا، ڪوڙو مل کِلناڻي، دادا شيوڪ ڀوڄراج، ڪانجي لعل قاصد، حڪيم فتح محمد سيوهاڻي، سائل آزاد، مظفر حسين جوش، بلاول پرديسي، حافظ محمد احسن چنا، بردو سنڌي، الطاف عباسي، علي محمد مجروح، اياز پاٽولي، سندر جڳتياڻي، روچي خوابي، ڊاڪٽر الھداد ٻوهيو، شمس الدين عرساڻي، وسيم سومرو، ڪوثر ٻُرڙو، امر اقبال، ماڻڪ ملاح، عبدالحميد آس ٻٻر، ظفر عباسي، سجاڳ سنڌي، وزير علي شاد، عبدالعزيز رنگريز، آذر عطا، عاشق هالائي، مير عبدالرسول، قربان منگي، جاويد سوز هالائي، گل بھار باغائي، قربان جهتيال، خاور قبولائي، ڪمال ڄامڙو، منور ابڙو، انجم قاضي، آفتاب نثار جوڻيجو، نواز رُڪڻاڻي، مھر فقير، آغا سعيد، قيوم لالي، عبد مگسي، ناز ميراڻي، طاهر سنڌي، شفن مڱريو، شبنم موتي، مرتضيٰ سيال، عابد مظھر، سراج مصطفيٰ جوکيو، عنايت ميمڻ، عاجز جمالي، اختر ٽانوري، اياز لطيف دايو، منظور بيدار، عبدالباري ابڙو، ضمير کرل، سڪندر عباسي، خدا بخش ابڙو، احسان لغاري، اشوٿاما، اشوڪ ڪمار شرما، انور جوکيو، ياسمين عمر، بدرالنساءِ جوڻيجو، عيسيٰ ڪوڏ، رضيه ناياب چانڊيو، سُندر، خديجه سمون، اياز سومرو، سرور سميجو، شبير بيدار، بدر قريشي، قاضي منظر حيات، زاهد عباسي، مختيار اُنڙ، پنھل پياسي، زبيده ميتلو، روشن جويو، رخسانا سومرو، رام ساگر، ابنِ حيات پنهور، اشرف آصف مصراڻي، اديب الرحمان چانڊيو، آزاد محمد صديق دل، ميمڻ غلام مصطفيٰ مشتاق، درگاهي ميراڻي، انور ابڙو، سائل وسطڙو، صابر نظاماڻي، سيد منظور نقوي، شبير سومرو، اصغر برفت، ناگور سنڌو، اُداس ٿري، بلال بروهي، شجاع سنڌي، شفيع چانڊيو، محمد علي پٺاڻ، سرور سيف، خالد ٻانڀڻ، سجاد سرور، مير حاجن مير، سميع سجاد، جميل سومرو، ڊاڪٽر بشير احمد شاد، احسان دانش، سڪندر مگسي، سجاد ميراڻي، شيخ ارشاد، علي حسن سرڪي، علي عابد سومرو، رضوان گُل، شوڪت چاچڙ ۽ احسان راهوجو ۽ ٻيا ڪيترائي شاعر جن ٻارن لاءِ مختلف مرحلن تي شاعري سرجي آهي.
حوالا ۽ مَددي ڪتابَ
- enotes.com
- https://www.britannica.com/summary/childrens-literature#
- آزاد، خالد ’سنڌي ٻاراڻي ادب جي تاريخ‘ (جلد ٽيون)، سنڌي ٻوليءَ جو بااختيار ادارو، 2016ع، ص 17
- ساڳيو ڪتاب: ص 19
- عباسي، تنوير، ”ٻاراڻا ٻول“ انسٽيٽيوٽ آف سنڌالاجي، ڄام شورو، 1975ع
- ملاح، مختيار احمد ’سنڌي ادب تي هڪ نظر‘ مڪتبه فريدي ، ڪراچي 2021ع
- ماهوار ”گُل ڦُل“- (مختلف مھينن جا رسالا): سنڌي ادبي بورڊ، ڄام شورو سنڌُ.